De aanhoudende recessie en het teleurstellende Europees kampioenschap voetbal zijn duidelijk van invloed geweest op de bestedingen in de tv-reclamemarkt, concludeert SPOT. Om precies te zijn werd netto 846 miljoen euro gespendeerd aan reclamespotjes en ruim 116 miljoen euro aan sponsoring, bijvoorbeeld van tv-programma’s.
Het aantal verschillende commercials op de buis daalde van 10.547 naar 9802, zo staat in het rapport. Hun totale reclamezendtijd bedroeg afgelopen jaar 44,1 miljoen seconden, tegen 45,4 miljoen seconden in 2011.
Herstel
,,Een herstel van de tv-markt zal afhangen van het economische herstel. Als de economie iets aantrekt, zie je dat vaak al snel terug in de bestedingen van adverteerders”, vertelt SPOT-directeur Michel van der Voort.
Onlangs kwam uit een onderzoek van het marketingcentrum naar voren dat mensen gemiddeld bijna 7 uur per dag aan media besteden. Daarvan wordt ruim 2,5 uur gebruikt voor tv-kijken.
Second screen
Van der Voort vertrouwt erop dat nieuwe technologie als het zogeheten 'second screen' de ouderwetse televisie op termijn populairder zullen maken. ,,We zien dat adverteerders zelfs in economisch slechte tijden juist voor het medium tv kiezen, veelal ten koste van andere media. De impact van tv in ons leven is zo enorm groot; zo’n 25 procent van de tijd die wij wakker zijn, besteden we aan tv-kijken.''
Voor dit jaar gaat SPOT uit van een groei op de tv-reclamemarkt van tussen de 1 en 3 procent. Weliswaar ontbreken grote sportevenementen als een WK voetbal of Olympische Spelen, een historische gebeurtenis als de inhuldiging van koning Willem-Alexander zal zeker zorgen voor een boost in kijktijd en tv-bestedingen, aldus de organisatie.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl